Hva kan du om lysbruk?

Published 04.04.2013 12:09

Tåkelys-tabben kan koste deg dyrt. Begår du en enkel feil, kan politiet ilegge deg et forenklet forelegg på 2000 kroner.

F.eks kan du ikke stå med både nærlys og tåkelys på samtidig. Det er ifølge trafikkreglene ikke tillatt. Faktisk er det ganske lite som er tillatt når det gjelder bruk av tåkelys. Trafikkreglene sier at:

  • Du kan bruke tåkelys i stedet for nærlys som kjørelys på dagtid

  • Hjelpelys (som tåkelys) ikke må brukes til annet formål enn de er bestemt for. I praksis betyr det at du kan bruke tåkelysene når det er tåke, tett snøvær og lignende.

Statens vegvesen sier i tillegg at det i utgangspunktet ikke er tillatt å bruke tåkelys sammen med fjernlys, men at det åpnes for unntak ved kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

Kommunikasjonsrådgiver Dag Gjærum ved Utrykningspolitiet opplyser til Vimennbil.no at det i fjor ble ilagt 561 forenklede forelegg for det som politiet kaller “lys brukt på feilaktig måte”.

Det er mange som bruker tåkelysene støtt og stadig.

– Jeg tror at det ofte skyldes uvitenhet. Tåkelysene er blitt stående på uten at folk er klar over det, sier Bjørn Nordberg, ekspert på billys og jobber som produktsjef hos bilutstyrsimportøren Hellanor. Men Nordberg tror også at det finnes de som bruker tåkelyset bevisst, og som enten ikke vet eller ikke bryr seg om at bruken ikke er tillatt.

– Tåkelyset gir kraftig lys rett foran bilen, og da opplever noen at de har bedre lys. Dessuten har du de unge guttene og jentene som liker bil, som synes at tåkelys er tøft, sier Nordberg.

Forvirrende Mange nyere biler har kjørelys som er atskilt fra de normale nærlysene. Led-kjørelys er blitt vanlig på stadig flere modeller de siste årene, og disse er det fullt lovlig å kjøre med.

Forskjellen på led-kjørelys og tåkelys er ikke nødvendigvis åpenbar.

– Tåkelys, eller kurve-/tåkelys som er den presise betegnelsen, styrer lyset ned i et forsøk på å komme under tåka. Det gir sterkt lys et lite stykke framover. Lysbildet er veldig bredt, og det går lys nesten rett ut til sidene. Hensikten er at du skal ha kontroll på hvor kanten på veien er, sier Nordberg. Led-kjørelys lyser i motsetning til tåkelys ikke ned, men opp. Her er hensikten at lyset skal vises for andre trafikanter.

På mange nyere biler lyser led-lysene fortsatt etter at nærlysene er tent. Men hvorfor er det tillatt at disse lysene står på sammen med nærlysene, mens det ikke er tillatt at tåkelys står på sammen med nærlys?

– På nyere biler slås styrken på led-lysene ned når nærlysene slås på, og da er de tillatt brukt. Med styrken slått ned brukes led-lysene også som parklys, sier Nordberg. Tre lys i fronten I forskriftene som handler om lys i fronten av en bil, går tallet “to” igjen. Bilen skal ha to nærlys, to fjernlys og to parklys, og har den tåkelys, skal den ha to av dem også.

Har du ikke to av alt det skal være to av, for eksempel fordi en pære er gått, risikerer du et forenklet forelegg på 2000 kroner.

Men kanskje har du sett at enkelte biler noen ganger har tre lys i fronten. Det betyr ikke nødvendigvis at noe er galt.

– Dette er det som heter statiske kurvelys. Lyset virker i hastigheter under 40 km/t, og det slår seg på når du svinger eller slår på blinklyset. Ofte er det nettopp kurve-/tåkelyset som brukes, og hensikten er å lyse opp innsiden av svingen. Dette er et unntak fra regelen om at det skal være to av alle lys, og slike lys er fullt ut lovlige, sier Nordberg.

Kilde: vimennbil.no