Ny innovativ holdningskampanje!
Published 24.06.2015 09:50
Uoppmerksomme sjåfører er blitt en av de aller største farene på norske veier. I dag lanserte Trygg Trafikk sammen med Gjensidige en ny, sterk og nyskapende trafikksikkerhets-kampanje. Målet er å få flere norske bilister til å holde fokus.
En av tre nordmenn er uoppmerksomme bak rattet, viser en ny undersøkelse gjort for Trygg Trafikk og Gjensidige. Derfor lanserte de tidligere i sommer en helt ny og annerledes kampanje på Huysman Karting i Oslo. Målet er å endre holdningene til norske bilister, og å redusere antallet ulykker som følge av førerdistraksjoner.
‒ Rundt 30 prosent av alle trafikkulykker skjer fordi føreren er uoppmerksom. Å lese en SMS mens du kjører tar i gjennomsnitt 23 sekunder, og det er tid du ikke følger med på veien. Hver sekund med uoppmerksomhet øker risikoen for ulykke, og derfor har vi gitt kampanjen navnet ”Hold Fokus!”, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk, som står bak kampanjen sammen med Gjensidige.
Interaktiv og virkelighetsnær film
Kjente personligheter fra norsk idrett og samfunnsliv fikk oppleve den spesielle filmen som er utviklet til kampanjen. Filmen fungerer som en Facebookapplikasjon, der du blir en del av filmen og slik opplever konsekvensene av mobilbruk i bil på en personlig, realistisk og sterk måte. En liknende kampanje spredte seg som en farsott i sosiale medier på Island i 2013.
Oppfordret til felles innsats
Torill Eidsheim (H) fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité var også til stede på lanseringen. Hun poengterte hvor viktig det er med samarbeid for å skape tryggere forhold på norske veier.
‒ Det ligger en betydelig kraft i samarbeidet mellom myndighetene, næringslivet og organisasjoner som Trygg Trafikk. Kampanjer som den vi ser her i dag er viktige for å få endret holdningene og adferden til norske bilister, slik at færrest mulig blir hardt skadd eller drept i trafikken, sa Eidsheim.
Kilde: tryggtrafikk.no