Krav til dekk
Published 05.05.2015 08:53
Dekk
Her kan du lese mer om kravene til dekk på biler i Norge, hva som er spesielt for vinterdekk og sommerdekk og hva de kryptiske tallene på dekkene egentlig betyr. Husk at godt grep ikke bare betyr godt nok mønster!
På sommerdekk er kravet minst 1,6 mm, men NAF anbefaler minimum 3 mm. På vinterdekk er kravet 3 mm, men NAF anbefaler minimum 4 mm på biler under 3500 kilo. Her er de viktigste punktene for kjøretøyer under 3500 kilo tillatt totalvekt:
Det skal være minimum mønsterdybde over ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets. Kravet til mønsterdybde på vinterdekk er 3 millimeter. NAF anbefaler 4 millimeter. Kravet til mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter. NAF anbefaler 3 millimeter. Mellom 1. november og første mandag etter andre påskedag er det tillatt å bruke piggdekk i Sør-Norge. I Nordland, Troms og Finnmark kan du kjøre med piggdekk mellom 16. oktober og 1. mai. Det er ikke påbudt å kjøre med dedikerte vinterdekk på kjøretøyer under 3500 kilo tillatt totalvekt. Forskriften sier at du skal sikre tilstrekkelig veigrep etter føret. Les mer om regler for bruk av vinterdekk her. For kjøretøyer over 3500 kilo tillatt totalvekt gjelder dette:
Det skal være minimum mønsterdybde over ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets. Både motorvogn og henger må ha dekk med minst fem millimeter mønsterdybde i perioden 1. november til første mandag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark gjelder dette i perioden 15. oktober til 30. april. Mellom 15. november og 31. mars er det påbudt med dedikerte vinterdekk på kjøretøyer over 3500 kilo tillatt totalvekt. Mens lettere kjøretøyer ikke har et krav til dedikerte vinterdekk, må man altså ha dette på tyngre biler. Dekkene skal være spesielt merket M+S, MS, M&S, M-S, «Mud and Snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake» og laget for vinterkjøring. Hvor finner jeg tillatt totalvekt?
Det er altså kjøretøyets tillatte totalvekt som bestemmer hvilke krav som gjelder blant annet til dekk. Krav om vinterdekk og mønsterdybde ble skjerpet og endret i august 2013.
I vognkortet finner du tillatt totalvekt. Det er ikke bilens egenvekt som er avgjørende. En bil kan veie 2500 kilo, men være tung bil siden den kan laste så mye at totalvekten overstiger 3500 kilo.
Endel biler, blant dem amerikanske SUVer som Chervolet Suburban og Ford Excursion, er registrert i Norge som tunge kjøretøyer, men brukes som vanlige femseters familiebiler. Disse har altså spesielle vinterdekkrav.
Kan jeg kjøre med vinterdekk om sommeren?
Ja, det kan du, så lenge det ikke er piggdekk. Men det er en dårlig idé. Vinterdekk er laget av en gummi som holder seg myk på vinteren. Det betyr at dekkene kan bli altfor myke på sommerføre og i verste fall gi farlige kjøreegenskaper. På samme måte er et sommerdekk laget for sommerføre, og kan gi mye dårligere kjøreegenskaper på kaldere føre.
Må det være pigger i piggdekket?
Nei. Hvis mønsterdybden på piggdekket ditt tilfredstiller kravene, er det ikke noe krav om at piggene må være intakte. Det er komplisert og lite lønnsomt å sette nye pigger inn i dekk. Du får ingen reaksjon fra myndighetene om ikke alle pigger er der, så lenge dekket «har tilstrekkelig veigrep». Husk at tyngre biler krever dekk som er merket for vinterføre, enten de har pigger eller ikke.
Hvor gammelt er dekket?
DOT koden forteller når dekket er produsert, og finnes på siden av dekket. De 3 eller 4 siste sifrene forteller når dekket er produsert (uke og år).
På dekk fra år 2000 er det en firesifret kode eks. 1503 = uke 15 i 2003.
På dekk fra før år 2000 er det en tresifret kode eks. 159 = uke 15 i 1999.
Hvor lenge kan du forvente å kjøre med et sett dekk?
Det er selvfølgelig avhengig av kjørelengde og kjørestil, ved normal kjørelengde (15.000 km/år) bør et sett dekk holde omtrent tre sesonger.
Dekktrykk
Dekktrykket er viktig med hensyn til kjøresikkerhet, komfort, drivstofforbruk og dekkslitasje.
Ved mye last i bilen bør trykkes ofte økes noe, se bilens instruksjonsbok. Kontroller derfor dekktrykket av og til, ca hver annen måned. Dekktrykket oppgis normalt i bar, kg eller psi (pound).
1 bar = 1,02kg 1 bar = 14,29 psi
Dekkmerking
Dekk har forskjellige tall og bokstavkombinasjoner som forteller om dekkets størrelse og egenskaper. Her er en liten forklaring på hva de forskjellige betyr; en standard dekkdimensjon er brukt som eksempel:
205/65R15 88H
205 = dekkets bredde i mm. 65 = dekkets høyde i prosent av bredden. R = radialdekk 15 = felgdiameter i tommer 88 = belastningskode, hvor stor belastning hvert dekk tåler, 88 = 560 kg. H = hastighetskode. Hvilke dekkdimensjon og hastighetskode skal jeg ha på min bil?
Det er bilens vognkort som forteller hvilke dimensjon og minimum hastighet / belastningskode du må ha på din bil, dekkdimensjonen kan forandres innenfor visse grenser.
Informasjon om dette kan du få hos dekkforhandlere eller NAF.
Hva er forskjellen på dekkskift og hjulskift?
En dekkforhandler vil kanskje tulle med deg eller misforstå hvis du spør om han kan skifte dekk for deg, og du mener han skal legge om fra vinterhjul til sommerhjul. For dekkforhandleren er nemlig det å skifte dekk og det å skifte hjul to forskjellige ting, og det er det greit å være klar over hvis du sender en forespørsel på mail. Et komplett hjul består av felg og dekk. Vanligvis legger du om fra komplette sommerhjul til komplette vinterhjul. Er dekkene på hjulene utslitte, må du skifte til nye dekk. Altså få forhandleren til å rive det gamle dekket av felgen og sette på nytt dekk.
Lagring av dekk
Det første du bør gjøre etter at du har tatt av hjulene er å vaske både dekk og felg, samt fjerne steiner fra dekket.
Den ideelle lagringen er å henge hjulene på veggen eller i taket dersom du har anledning til dette, hvis ikke bør de settes inntil en vegg. Du bør ikke legge andre ting oppå hjulene. Det bør være mørkt og tørt der dekkene lagres.
Kilde: NAF